STATUT
POLSKIEGO STOWARZYSZENIA KLASY CADET
(tekst jednolity)
& 1. Postanowienia Ogólne
& 1.1. Nazwa stowarzyszenia
Polskie Stowarzyszenie Klasy Cadet
Polish Cadet Class Association
& 1.2.Polskie Stowarzyszenie Klasy Cadet, zwane dalej Stowarzyszeniem, jest zarejestrowane stosownie do postanowień ustawy z dnia 18.stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej.
& 1.3. Siedziba Stowarzyszenia
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
Siedzibą Stowarzyszenia jest adres zameldowania nowo wybranego Prezesa Stowarzyszenia.
& 1.4. Stowarzyszenie jest dobrowolnym zrzeszeniem żeglarzy uprawiających żeglarstwo na jachtach klasy Cadet.
& 1.5. Stowarzyszenie reprezentuje i broni interesów członków biorących udział w regatach w kraju i za granicą, a w szczególności:
-
Decyduje i sprawach szkoleniowych, planach startów, przydziału sprzętu uzyskiwanego z funduszy zewnętrznych,
-
Wnioskuje skład kadry narodowej
-
Konsultuje ustalenia krajowego kalendarza imprez centralnych.
& 1.6. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
& 1.7. Stowarzyszenie może się zrzeszać z innymi organizacjami i Stowarzyszeniami działającymi w kraju.
& 1.8. Stowarzyszenie może używać godła, pieczęci, odznak i barw zgodnie z obowiązującymi przepisami.
& 2.Cel i zadania Stowarzyszenia
&2.1. Celami Stowarzyszenia są:
-
Upowszechnianie żeglarstwa regatowego i promowanie żeglarstwa polskiego za granicą,
-
Staranie o wysoki pozom wyszkolenia zawodników umożliwiający rywalizację sportową z najlepszymi załogami w świecie
-
Eksponowanie w trakcie szkolenia młodzieży elementów wychowawczych i dbałości o etykę, godność oraz solidarność swoich członków,
-
Współuczestnictwo w międzynarodowym kształtowaniu kultury sportowej i integracji środowisk żeglarskich.
& 2.2. Cele Stowarzyszenia osiągnięte zostaną poprzez:
-
Szkolenie i organizację regat żeglarskich o znaczeniu regionalnym i międzynarodowym,
-
Wymiany doświadczeń z organizacjami tej klasy w innych państwach oraz w międzynarodowym stowarzyszeniu tej klasy,
-
Śledzenie tendencji rozwojowych klasy w aspektach rozwiązań technicznych, eksploatacyjnych, organizacyjnych i metodyki szkolenia,
-
Działalność informacyjną i wydawniczą,
-
Ścisłą współpracę z Polskim Związkiem Żeglarskim w zakresie:
-
Programów szkoleniowych, startowych,
-
Finansowanie przedsięwzięć programowych.
-
& 2.3. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.
& 3. Członkowie Stowarzyszenia ich prawa i obowiązki.
&3.1. Członkiem Stowarzyszenia może byś każdy obywatel Polski, z ograniczeniami w zakresie prawa wyborczego dla członków małoletnich wg. Postanowień art.3 pkt.1 i 2 Prawa o Stowarzyszeniach.
& 3.2. Członków przyjmuje Zarząd na podstawie złożonych deklaracji.
&3.3. Członkostwo Stowarzyszenia ustaje na skutek:
-
Dobrowolnego wystąpienia
-
Niepłacenia składek
-
Wykluczenia ze stowarzyszenia w przypadku istotnego naruszenia zasad współżycia społecznego uwłaczającego godności członka Stowarzyszenia.
& 3.4. Członek Stowarzyszenia ma prawo:
-
Uczestniczyć w imprezach i zebraniach ogólnych Stowarzyszenia,
-
Wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia,
-
Korzystać z porad, wsparcia i pomocy Stowarzyszenia,
-
Być informowanym o pracy i decyzjach Zarządu Stowarzyszenia,
-
Występować z wnioskami i postulatami do władz Stowarzyszenia.
& 3.5. Członek Stowarzyszenia zobowiązany jest:
-
Brać udział w imprezach, szkoleniu i pracach Stowarzyszenia
-
Przestrzegać postanowień statutu, podjętych uchwał oraz opłacić składki członkowskie,
-
Przestrzegać przepisów sportowych i technicznych klasy, koleżeńskich zasad wzajemnej pomocy.
& 3.6. Za aktywną działalność członek Stowarzyszenia może być wyróżniony nagrodami Stowarzyszenia.
& 3.7. Uchwałę o nagradzaniu, skreślaniu z listy członków lub wykluczeniu podejmuje Zarząd. Od uchwały o skreśleniu z listy lub wykluczeniu przysługuje członkowi odwołanie do Walnego Zebrania w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Uchwała winna zawierać uzasadnienie.
& 4. Władze Stowarzyszenia.
& 4.1. Władzami stowarzyszenia są:
-
Walne zebranie
-
Zarząd
-
Komisja Rewizyjna
& 4.2. Kadencja władz Stowarzyszenia trwa cztery lata.
W działalności swej Władze Stowarzyszenia kierują się zasadami demokratycznymi, kolegialnością i jawnością.
& 4.3. Uchwały Władz Stowarzyszenia zapadają zwykła większością głosów w obecności co najmniej połowy ogółu członków.
& 4.4. Władze Stowarzyszenia zobowiązane są do okresowego składania wyjaśnień i sprawozdań za swojej działalności.
& 4.5. Władze Stowarzyszenia pochodzą z wyboru. Wybory odbywają się na następujących zasadach:
-
Nie ogranicza się liczby kandydatów
-
Głosowanie jest jawne, o ile zgromadzeni nie uchwalili inaczej,
-
Prezes Stowarzyszenia wybiera Walne Zebranie w odrębnym głosowaniu.
& 4.6. W skład Zarządy Stowarzyszenia wchodzi od4 do 7 osób, wybieranych poprzez Walne Zebranie, z możliwością kooptacji pomiędzy Walnymi Zebraniami nie więcej niż dwóch osób uchwałą Zarządu.
W skład Zarządu wchodzą zawsze:
-
Prezes
-
Skarbnik, będący też v-ce prezesem ds. finansów,
-
Sekretarz,
-
Mierniczy klasy,
-
Członek Zarządu
& 4.7. Zadania Zarządu Stowarzyszenia:
-
Kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia
-
Realizowanie uchwał Walnego Zebrania
-
Zwoływanie Walnego Zebrania
-
Reprezentowanie na zewnątrz Stowarzyszenia,
-
Zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
-
Powoływanie komisji i zespołów problemowych,
-
Składanie członkom Stowarzyszenia wyjaśnienia i sprawozdania ze swojej działalności.
& 4.8. Członkowie władz mogą być odwoływani z zajmowanych funkcji przed upływem kadencji:
-
W przypadku nie wypełniania swoich obowiązków, naruszania postanowień statutu i obowiązujących uchwał Stowarzyszenia,
-
Odwołanie następuje w drodze uchwał Walnego Zebrania,
-
Decyzja o odwołaniu z zajmowanej funkcji we władzach Stowarzyszenia powinna być podjęta po wysłuchaniu zainteresowanego.
& 4.9. Mandat członka zarządy wygasa przed upływem kadencji w następujących przypadkach:
-
Utraty członkostwa Stowarzyszenia
-
Rezygnacji z mandatu,
-
Odwołania w trybie określonym w & 4.8. Statutu,
-
Niemożności pełnienia funkcji poprzez okres dłuższy niż ½ kadencji.
& 4.10. Walne Zebranie:
-
Jest najwyższą Władzą Stowarzyszenia,
-
Wybiera Prezesa, Zarząd oraz Komisję Rewizyjną w składzie 3 osób,
-
Ustala program działania Stowarzyszenia,
-
Uchwala Statut i zmiany Statutu,
-
Uchwala regulamin pracy Zarządu (zakres obowiązków członków zarządu)
-
Określa zasady gospodarczo finansowe, wysokość składek, zatwierdza budżet Stowarzyszenia,
-
Rozpatruje wnioski, postulaty i odwołania członków od uchwały Zarządu Stowarzyszenia
-
Na wniosek Komisji rewizyjnej uchwala lub odmawia udzielenia absolutorium Zarządowi Stowarzyszenia.
& 4.11. W głosowaniu o udzielenie absolutorium nie mogą brać udziału członkowie Ustępującego Zarządu.
& 4.12. Walne zebranie odbywa się raz do roku w czasie trwania jednej z imprez Centralnych Klasy Cadet.
& 4.13. Uchwały walnego zebrania zapadają zwykła większością głosów
& 4.14. Walnemu Zebraniu przewodniczy członek Stowarzyszenia powołany przez Walne Zebranie.
& 4.15.Na mocy uchwały Zarządu, komisji Rewizyjnej lub na wniosek 1/3 ogólnej liczby członków Stowarzyszenia, Zarząd zobowiązany jest do zwołania nadzwyczajnego Walnego Zebrania nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia podjęcia uchwały lub od dnia zgłoszenia wniosku.
& 4.16. Zarząd Stowarzyszenia zbiera się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku, poza tym działa w oparciu o środki łączności.
& 4.17 Komisja Rewizyjna.
Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest:
-
Kontrola działalności Zarządu i realizacji uchwał, gospodarki finansowej i majątku Stowarzyszenia,
-
Przedstawienia na walnym zebraniu sprawozdań ze swojej działalności,
-
Ocena projektów preliminarzy budżetowych.
& 4.18. W razie stwierdzenia niezgodności w zarządzaniu majątkiem Stowarzyszenia ze Statutem lub przepisami prawa, Komisja Rewizyjna niezwłocznie powiadamia o tym Zarząd, który zobowiązany jest do złożenia wyjaśnień.
& 4.19. Komisja Rewizyjna wybiera ze swojego grona przewodniczącego.
& 4.20.Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu.
& 4.21. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być jednocześnie członkami Zarządu.
& 5. Majątek Stowarzyszenia
& 5.1. Majątek Stowarzyszenia powstaje:
-
Ze składek członkowskich
-
Darowizn, zapisów i dotacji,
-
Z organizowanych przez Stowarzyszenie zawodów sportowych, kursów i obozów szkoleniowych.
& 5.2. Zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia nie może naruszyć przepisów prawa.
& 5.3. Majątek Stowarzyszenia służy finansowej działalności statutowej Stowarzyszenia.
& 5.4. Działalność stowarzyszenia realizowana jest na podstawie budżetu uchwalonego na okres roczny.
& 5.5. Sprawozdanie Zarządu Stowarzyszenia z wykonania budżetu zatwierdza Walne Zebranie.
& 5.6. Za właściwe zarządzanie i dysponowanie majątkiem Stowarzyszenia odpowiedzialność ponosi Zarząd.
& 5.7. Do składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych wymagane jest łączne działanie dwóch osób spośród wymienionych: Prezes, Skarbnik, Sekretarz.
& 5.8. Do nabywania, zbywania, przekazywania lub likwidacji trwałych składników majątkowych wymagana jest uchwała Walnego Zebrania.
& 6. Postanowienia końcowe.
& 6.1. Zmiany w statucie mogą być wprowadzone uchwałą Walnego Zebrania podjętego większością 2/3 ważnie oddanych głosów.
& 6.2. Rozwiązanie Stowarzyszenia może nastąpić uchwałą Walnego Zebrania podjętą większością 2/3 ważnie oddanych głosów.
& 6.3. Czynności związane z likwidacja Stowarzyszenia dokonuje komisja Likwidacyjna powołana przez Walne Zebranie.
& 6.4. Uchwała w sprawie likwidacji Stowarzyszenia musi zawierać postanowienia dotyczące przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
& 6.5. Obowiązki komisji likwidacyjnej określa art. 37 prawa o stowarzyszeniach.
Ostróda 04.01.2020r.